10 контрольних питань перед початком реалізації проекту   

Як кажуть у відомому прислів’ї: «Сім разів відміряй один раз відріж». З власного досвіду та досвіду наших партнерів, пропоную вам задати собі не сім, а десять контрольних питань перед початком реалізації проекту або ініціативи. Вони можуть здатись простими та зрозумілими, але ми точно знаємо, що якщо ними знехтувати, то успішність проекту буде під великим сумнівом. Перевірено на собі.

1. Яка ваша ідея? Дайте чесну відповідь на запитання для кого та для чого ви реалізуєте цей проект. Для себе (маємо на увазі тільки своє оточення та членів організації, наприклад, організація розважального заходу) або для громади? Це не означає, що проект від цього стане кращим або гіршим. Це просто визначає, як саме ви будете його робити та на які результати можете розраховувати. Правда в тому, що дуже багато великих проектів починались як ініціативи для себе.

2. Чи все ви проаналізували? Чи відповідає попередній досвід вашої організації запланованій діяльності? Важливо також дізнатись про діяльність інших організацій в обраному напрямку. Адже ті, хто буде оцінювати ваш проект, точно на цьому знаються 🙂 Також треба проаналізувати чинну нормативно-правову базу та міжнародний досвід. Якщо є можливість дізнайтесь ставлення суспільства або конкретної громади до обраної вами проблеми.

3. Чи правильно ви визначили проблему? Для цього є дуже ефективною методика «дерево рішень» або «дерево проблем». Вона дає можливість побачити істинні причини проблеми, а отже з’ясувати її сутність та побудувати логічний проект.

4. Відповідають мета та завдання проблемі та здоровому глузду? Іноді читаючи проектні заявки, ми бачимо дуже добре розписану проблему. В ній вказані статистичні дані, чітко виділена група, яка страждає від цієї проблеми, але на жаль мета та завдання зовсім не відповідають проблемі. Отже всі наступні кроки реалізації проекту є неефективними та нелогічними. Пам’ятаємо, що проблема – це негатив (-), а мета – позитив (+).

5. Чи відповідають завдання проекту критеріям SMART? Тобто чи є вони конкретними, обчислюваними, визначеними на певній території та у часі. А головне – чи є вони реальними до виконання?

6. Заходи проекту. Чесно дайте собі відповідь. Чи ви написали та «підтягнули» заходи проекту під мету та завдання, які собі намітили? Чи виходили від результатів, які визначили та які є реальними для вирішення проблеми, яку ви описали? Часто так буває, що ми навіть підсвідомо обираємо легші та більш знайомі для нас заходи. Але чи вирішують вони нашу проблему? Рекомендуємо ознайомитись з логіко-структурною матрицею. Вона дасть можливість вибудувати та структурувати ваш проект та задати собі всі незручні питання 🙂

7. Чи є бюджет реальним та практичним? Завжди одним із критеріїв оцінки проекту є відповідність бюджету запропонованим заходам та меті проекту. Отже, важливо пам’ятати, що не можна подолати, наприклад, соціальне сирітство побудовою лавок або друком тисячі екземплярів буклетів. А ще дуже радимо рахувати все по статтям, конкретно та прозоро, з урахуванням всіх можливих подробиць. Це завжди є критерієм вашої чесності і дає зрозуміти що ви дуже добре підготували проект та все прорахували.

8. Чи є у вас таблиця оцінки та моніторингу проекту? Неважливо скільки часу буде реалізовуватись проект або ініціатива. Наявність такої таблиці дасть можливість постійно аналізувати ситуацію, вчасно визначати проблеми та перешкоди, вимірювати прогрес /регрес у виконанні поставлених задач та приймати адекватні рішення про людські, фінансові та матеріальні ресурси, які вам довірили.

9. Чи спланували ви продовження? Чи бачите ви перспективу розвитку вашого проекту? Для кого та для чого його треба продовжувати? Якщо ви бачите перспективу розвитку, вам завжди буде легше структурувати ваш проект. І справді це дуже відчутно при оцінці заявок

10. Чи є у вас комунікаційний план? І він не тільки для ЗМІ. Важливо визначити всіх, з ким ви плануєте комунікувати. Особливо без нього буде важко, якщо у вашому проекті є елемент адвокатування. І ще маленька порада. Погляньте в кінці, чи запланували ви, як саме ви будете звітуватись про проект перед своєю цільовою групою та перед громадою? Бо часто буває так: після реалізації проекту та написання звітності на це просто немає ні сил, ні часу. Отже, ми справді багато робимо, а про результати мало хто знає. Краще відразу віднести це до обов’язкової частини проекту та, відповідно, розраховувати свої сили.

Якщо ви шукаєте фінансування від донорів, пам’ятайте, що у вас не буде можливості стояти біля конкурсної комісії, давати свої уточнення та розповідати, що саме ви мали на увазі. Все що ви напишете, має бути зрозумілим для всіх. Дайте почитати друзям, родичам, вони зможуть задати уточнюючи питання та поділитись сумнівами щодо формулювань.

Насправді я впевнена, що якщо ідея актуальна, важлива та запалює серця людей – завжди знайдуться потрібні люди, ресурси та час.

Успіхів у підготовці та реалізації проектів!

[1] Про всі згадані методи та критерії більше можна дізнатись із відкритих джерел.

Джерело:

Ресурсний центр ГУРТ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *