Житомирські медіа і досі не надто цікавить думка жінок

Про це засвідчують дані гендерного моніторингу житомирських газет та сайтів, який проводився в останній тиждень вересня 2018 року в рамках проекту “Жінки незвичайних професій” ГО “Скриня добрих справ”, що реалізується за підтримки  БФ “Український жіночий фонд”.

 

Гендерний моніторинг проводився з метою виявлення та аналізу дотримання гендерного балансу в журналістських матеріалах газет та в новинах онлайн ЗМІ, використання фемінітивів на позначення посади / виду діяльності жінок, наявності стереотипних образів жінок .Моніторингом були охоплені друковані ЗМІ: Обласна газета “Житомирщина»№69-70,тижневик «Субота»№39, тижневик «20 хвилин»№37 та Інтернет-видання Житомир.інфо  https://www.zhitomir.info/, Житомир.тудей   http://zhitomir.today/ Журнал Житомира http://zhzh.info/.

 

Тематичний аналіз гендерного балансу в друкованих ЗМІ Житомирщини показав такі результати: В друкованих ЗМІ загальна кількість експерток (жінок, які надають коментарі з тієї чи іншої проблеми, події. тощо) – 30, експертів – 52. Найбільше жінок коментують, висловлюють думку в матеріалах на теми волонтерства, громадської діяльності, медицини – по 8. В матеріалах на тему економіки, бізнесу, підприємництва -7. В публікаціях про політику, місцеву владу і самоврядність жінки виступають експертами лише у 4 публікаціях, чоловіки – в 23.

Це є найбільший розрив у тематичному зрізі моніторингу газет.

рази ЕКСПЕРТИ

Подібна картина і на новинних сайтах. Співвідношення експерток\експертів – 45 до 110.

 

Найбільші розриви у темі політики, влади: на 15 експерток 59 експертів. Та економіки/бізнесу : 4 експертки -22 експерти. Переважає кількість експерток у тематиці волонтерства та громадського активізму -6 експерток проти 1 експерта. Інтернет-видання демонструють відносний паритет експертної думки у темах освіта/наука :10 експерток\11 експертів та медицина -4 експертки/5 експертів.

 

Публікації про військові дії, військову справу в інтернет ЗМІ коментують 4 експерти і 1 експертка.

 

ЕКСПЕРТ_КИ

Загальні показники в газетах:

«Житомирщина»   –        у 2,2 рази більше експертів | в 1,1 разів більше героїв

«20 хвилин» –                  у 2,8 разів більше експертів | в 1,6 більше героїв

«Субота» –                      у 1,6 разів більше експерток | у 8 разів більше героїв

 

Загальні показники на новинних сайтах:

«Житомир.info» –      у 2,1 більше експертів | у 3 рази більше героїв;

«Житомир.today» –      у 2,1 більше експертів | у 3,6 більше героїв

«Журнал Житомира» – у 7 разів більше експертів |  у 2,5 більше героїв

Більше героїв публікацій, ніж героїнь в обох типах ЗМІ. В газетах – 52 героїні і 78 героїв.

В новинах інтернет-сайтів 50 героїнь і 153 герої.

 

Традиційно найбільший розрив у друкованих ЗМІ в темі політика/влада – 9 героїнь і 34 герої.

В інтернет-медіа – 13 і 66 відповідно.

Більше героїв публікацій, ніж героїнь в обох типах ЗМІ. В газетах – 52 героїні і 78 героїв.

В новинах інтернет-сайтів 50 героїнь і 153 герої.

 

Традиційно найбільший розрив у друкованих ЗМІ в темі політика/влада – 9 героїнь і 34 герої.

В інтернет-медіа – 13 і 66 відповідно.

Героїв публікацій на теми економіки і бізнесу в газетах порівну по 1, в той час, як ця позиція в інтернет-ЗМІ – 1 героїня і 9 героїв.

Найбільше героїнь в інтернет-виданнях у новинах про спорт – 17. Також у спортивній тематиці найбільше й героїв – 46.

Натомість у газетах більше героїнь у публікаціях на тему культури – 19. В цій темі газети витримали баланс – 19 героїв.

рази ГЕРОЇ (1)

Досить рідко в матеріалах житомирських газет та інформаційних сайтів вживають фемінітиви. Фемінітиви (слова у жіночому роді на позначення посад і виду діяльності жінок) у друкованих ЗМІ Житомира за період моніторингу в 3 рази менше ,ніж у чоловічому. Всього 5 фемінітивів проти 15 означень посад і професій жінок, означених у чоловічому роді. Найбільш характерними є назви посад .Наприклад, «заступник міського голови Вікторія Краснопір» («Житомирщина»№69) натомість «заступниця міського голови Вікторія Краснопір» («20 хвилин»№37). Або «керівник Олевського ЦНАПу Леся Павленко», «Юлія Святенко-фахівець з питань туризму» («Житомирщина»№69,70). Те ж саме з позначенням професій героїнь публікацій – «сімейний лікар Ірина Білецька»,«вихователь інтернату Валентина Гнітецька» («Житомирщина» №69,70). «Мирослава Примак-юрист ініціативи “За чесний тендер“ («20 хвилин»,№37).Найбільша кількість фемінітивів-3 у газеті «Житомирщина». По 1 в газетах «Субота» і «20 хвилин».

 

В матеріалах новинних сайтів фемінітивів щодо роду діяльності жінок вживають у 9,6 разів менше, ніж означень у чоловічому роді. Здебільшого це стосується посад – «завідувач поліклінічним відділенням міської дитячої стоматологічної поліклініки Людмила Жигальцева», «Заступник начальника КП «Інспекція з благоустрою міста Житомир» Наталія Павлюк»  (Житомир. інфо).  «За словами організатора – керівника громадської організації „Берегиня Полісся“ Ольги Маньковської» («Житомир. today»). У всіх випадках потрібно вважати фемінітиви –завідуюча, заступниця, керівниця. Наприклад, вживання фемінітивів можливе і в російській мові – «руководительница КП «Центр защиты животных» Александра Мельник» (Журнал Житомира). Всього виявлено 3 фемінітиви, 2 з яких в публікаціях «Житомир.інфо» і 1 на сайті «Журнал Житомира».

 

Таким чином, можна зробити висновок щодо присутності гендерного дисбалансу в публікаціях житомирських ЗМІ, який виявляється не лише в кількісних показниках-відсоток присутності жінок і чоловіків (експерти/експертки, героїні\герої),але і якісних – ігнорування фемінітивами при означенні посад і професій та наявності гендерних стереотипів. Журналісти при підготовці матеріалів вкрай рідко звертаються по коментарі до фахівчинь різних галузей чи сфер суспільного  життя. Це  свідчить про недостатню гендерну чутливість, яку продовжують демонструвати місцеві ЗМІ.

 

Нагадаємо, що за результатами гендерного моніторингу,який проводився в серпні 2017 року в рамках проекту «Гендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики» ВГО Волинський прес-клуб, підтриманого Прогрмою “У-Медіа” (Інтерньюз),  Індекс гендерної чутливості житомирських медіа складав 25%, що свідчить про відсутність позитивної динаміки.

 

При здійсненні даного  моніторингу використано методику ВОГО «Волинський прес-клуб» та «Гендерний центр Волинської області». Моніторинг здійснено в рамках проекту ГО «Скриня добрих справ» “Жінки незвичайних професій”, що реалізується за підтримки  БФ “Український жіночий фонд”.

 

Ірина Новожилова, медіа-експертка Інституту демократії ім. Пилипа Орлика

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *