Саме цьому навчалися журналісти та журналістки, редактор(к)и ЗМІ з Житомирської області під час однойменного тренінгу у Житомирі 1 жовтня.
Під час тренінгу ми провели брейн-шторм ідей та чекінг майбутніх проектів, оскільки на практиці вчилися правильно оформлювати проектні пропозиції для донорів, щоб вже найближчим часом всі учасники та учасниці змогли свої мрії та ідеї втілити у конкретні напрацювання та результати. Це буде корисно як особисто ним, так і для ЗМІ та громад, які вони представляють у трьох областях – Чернігівській, Сумській та у нас на Житомирщині, – зазначив Андрій Сочинський, тренер та експерт програми, директор ГО “Інститут Креативних Інновацій”, аспірант кафедри соціальної та практичної психології ЖДУ імені Івана Франка.
Цей захід є частиною масштабного проєкту «Менторинговий курс інституційного розвитку локальних медіа Житомирської, Сумської та Чернігівської областей «ЗМІ нових громад», що здійснюється Асоціацією професійних журналістів та рекламістів Житомирщини у партнерстві з ГО «Сумський прес-клуб» (Суми), ГО «Медіа-центр «Моє місто» (Чернігів) і ГО «Інститут Креативних Інновацій» за фінансової підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Проєкт передбачає проведення онлайн та офлайн воркшопів для редакцій реформованих медіа двох областей з метою покращення їх інституційної спроможності та ефективної роботи в новостворених громадах. Будуть проведені навчання редакцій краундфандингу,проектному менеджменту, проведенню адвокаційних кампаній у громадах, навчанню інструментів нових медіа, консультування по розробці і впровадженню редакційної політики та міжредакційних проектів.
В рамках програми ми дослідили всі практичні аспекти проєктної грантової заявки як ключового інструменту для реалізації своїх ініціатив. Від коректного формулювання назви, мети, завдань та заходів проєкту, релевантного обгрунтування до розробки ефективних бюджетів. Приємно, що ці компетенції ми вже можемо використовувати і розробляти повноцінні власні проєкти. Тема, запропонована для спілкування, справді актуальна: зазвичай, коли питаєш у наших людей (і не тільки в медійній сфері), якої допомоги вони потребують, найчастіше чуєш у відповідь, що бракує фінансів, часу і людей. Може, прийшов час продукувати ідеї, які допоможуть «вполювати» і перше, і друге, і третє? Тобто мислити більш широко, виходити на інший рівень і розширювати спроможність залучати гроші, заходити час і партнерів! Розмова про те, як залучати коштів й інші ресурси для реалізації конкретних задач загалом, виявилася цікавою. Продовження співпраці, як пообіцяв тренер, буде максимально прикладним: йтиметься, як оформляти грантові проєкти, із кожним учасником обговорюватимуть, як краще реалізувати задум. Привабливість проєкту полягає саме в тому, що кращі заявки, подані учасниками, зможуть отримати фінансування. Також участь у розробці власного проекту стане важливою сходинкою для наступних перемог в інших грантових конкурсах, – окреслив один із учасників тренінгу Володимир Фещук.
Метою проєкту є створення нової моделі роботи редакції локального медіа, орієнтованого на інтереси місцевої громади. В рамках цього проєкту передбачається проведення офлайн та онлайн тренінгів в кожній області за напрямками: залучення фінансових ресурсів для розвитку зовнішній та місцевий фандрайзинг, джерела фінансування, написання заявки для донорських організацій та проектний менеджмент), співпраця з ГО та проведення локальних адвокаційних кампаній в інтересах громад, краундфандинг для реалізації медійних проектів/залучення місцевого бізнесу, просування друкованого видання у соцмережах, створення аудіо та відеоконтенту для пабліку газети, розробка та запровадження редакційної політики локального друкованого видання (газети місцевої громади). Крім того передбачені дистанційний менторинг для редакцій по кожному з напрямків та проведення конкурсу медійних проектів серед редакцій локальних медіа Житомирської, Чернігівської та Сумської областей (з пріоритетом на міжредакційні партнерські проєкти).
У зв’язку з адміністративною реформою, змінились адміністративні межі районів, утворилися громади. Реформовані локальні медіа, які мали сталі читацькі аудиторії та фінансову підтримку колишніх місцевих адміністрацій, опинилися в нових умовах і потребують нових підходів у забезпеченні фінансової та інституційної стабільності, орієнтуванню на потреби місцевих громад. Опитування 22 редакцій гіперлокальних ЗМІ Житомирщини, яке організація проводила в листопаді минулого року, показало, що 66,7% опитаних редакцій хочуть навчитись просувати видання у соцмережах, також хочуть навчитися створенню та оптимізації сайтів газет, створенню аудіо та відео контенту, налагодженню співпраці з рекламними агенціями, можливостям фандрейзингу для покращення технічного стану редакцій. 50% опитаних редакцій готові брати участь у онлайн чи офлайн тренінгах, 33,3% бачать потребу у дистанційному менторингу. Після реформування редакції отримали можливість залучати донорські кошти для реалізації проектів, які б могли покращити контент газети, проводити адвокаційні кампанії спільно з громадськими організаціями, займатись краундфандингом на суспільно важливі заходи в громадах, популяризуючи свої видання. Однак, вони не мають відповідних знань і навичок у здійсненні такої діяльності. Крім того, переважна більшість локальних видань не мають редакційної політики. Подібні проблеми є і у редакцій колишніх районок інших областей і, зокрема, сусідніх Чернігівської та Сумської області. Про це засвідчують результати моніторингу локальних чернігівських медіа, який проводили експерти ІДПО. Цільова група проекту редактори та журналісти 45 редакцій локальних медіа Житомирської, Чернігівської та Сумської областей, – як зазначила Ірина Новжилова (координаторка проєкту та Президентка Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини.
Надія Бутенко