Одразу два ЗМІ з Житомирщини в числі лідерів гендерночутливих медіа України

Червнева хвиля моніторингу житомирських локальних медіа характеризувалась стабільним інтересом друкованих та онлайн видань до теми війни, яка так чи інакше перегукувалася з матеріалами на інші теми, стабільним зростанням вживання фемінітивів більшістю видань та  незначним збільшенням публікацій, які зачіпають гендерну тематику.

Моніторингу підлягали публікації газет «Вісті» (Пулини), «Земля Бердичівська», «Лесин край» (Звягель), «Народна трибуна»(Ємільчине), «Прапор»(Хорошів). Всього в період моніторингу в газетах було проаналізовано 181 матеріал. Місцеві сайти продовжують функціонувати без змін, однак їх наповнення незначне. У лютому в моніторингу були новинні сайти БердичівBIZ, Коростень.today, Мalyn.Media, Твій Романів, 04141 – Сайт міста Звягель. Проаналізовано 231 матеріал.

У період червневого моніторингу локальні медіа Житомирщини значну увагу приділяли темі війни У друкованих ЗМІ теми війни стосувалося 22% матеріалів. Жінки у них не коментували питання, пов’язані з воєнними діями чи економічними наслідками війни, однак вони виступали на мітингах та брали участь у спортивних турнірах, присвячених пам’яті загиблих воїнів та відкритті меморіалів (газети «Вісті» та «Прапор»). Серед героїнь – здебільшого волонтерки, які  допомагають армії («Земля Бердичівська»«Лесин край», «Народна Трибуна»). Окремим матеріалом, в якому  військова лікарка розповідає про свій досвід, є публікація в газеті «Прапор» – «Оксана Слободян: «Хочу бути корисною для тих, хто втратив кінцівки на війні»- «Медикиня Оксана Слободян, капітанка Збройних сил України – одна з тих, хто рятував життя захисників і захисниць у зоні ООС та продовжує цим займатися під час повномасштабної війни» – пише видання.  Однак таких матеріалів у газетах, на жаль, одиниці. 

В гіперлокальних інтернет-виданнях новини на воєнну тематику становлять  чверть від загального контенту.Найбільше експерток у цій темі в матеріалах сайту Коростень.today. Так, наприклад, в публікації У Міноборони назвали кількість жінок, яка служить у лавах ЗСУ експерткою виступає заступниця міністра оборони Наталія Калмикова.

Також очевидиця авіаудару на початку війни розповідає про пережите та наслідки – У Коростені розпочали відбудову восьми будинків, зруйнованих внаслідок російського авіаудару на початку війни– «Знаючи, що таке робиться, я постійно одягнутою спала. А того дня прийняла душ, як знала, що більше не буду (йти в укриття — ред.), і лягла в тій кімнаті. Там колись син із невісткою спали. І воно зірвалося і влетіла отака куля в кімнату”, — розповіла Ганна Іваннікова.»

Відразу кільком експерткам надають слово в матеріалі У Коростені вдруге пройшла акція «Free Azov», учасники розповіли, кого чекають з полону

Щодо героїнь, то найчастіше це – волонтерки (БердичівBIZ, Коростень.today), а також – зрадниці: «коростенка організувала ботоферму: поширювали кремлівські наративи»- Мalyn.Media, «допомагала окупантам реєструвати мобільні номери»- Коростень.today

Що стосується загальної кількості експерток у газетних публікаціях, то їх у червні зафіксовано 44%. Баланс із чоловіками-експертами простежується в темах війни, волонтерства та економіки – по 50%. Газета «Вісті» має збалансовані показники в темах освіти, волонтерства, газета «Лесин край» – економіки і культури, газета «Прапор» –- у темі війни\армії. Експертна думка жінок відсутня в матеріалах, які порушували проблеми  довкілля, та в матеріалах про спорт.

Кількість героїнь в загальному контенті друкованих видань склала 43%. Найбільша кількість героїнь – у матеріалах на  тему освіти – 75%. Такий же показник і в публікаціях на соціальну тему. Найнижчий загальний показник героїнь в темі війни – 1%. Це свідчить про те, що медіа недостатню увагу приділяють висвітленню участі жінок у воєнних діях та процесах відбудови і волонтерства.

Показник вживання фемінітивів у локальних друкованих виданнях стабільно високий. Їх загальний показник у червневому моніторингу – 80%. 100% – у газет «Вісті» та «Прапор». Трохи нижчі у газет «Народна трибуна»(97%) та «Лесин край»(93%). Журналісти цих видань у своїх матеріалах  свідомо роблять жінок видимими. Однак, маскулінітиви паралельно з фемінітивами «проскакують» і у виданнях, які свідомо обирають фемінітиви. Наприклад ,«керівниця/керівник, юристка/юрист,викладачка/викладач».Все ще на низькому рівні вживання фемінітивів у газеті «Земля Бердичівська»-38%. У публікаціях газети фіксуємо такі недоречності щодо професійних характеристик жінок, як «лідер, педагог, член, управлінець».

Позитивним є відсутність стереотипів та сексизму на шпальтах локальних друкованих видань і збільшення кількості публікацій, які стосуються гендерної теми. Таких за період моніторингу чотири -«Здають кров у вишиванках: донори-патріоти Вячеслав Пишнюк і Лариса Зозуля донатять для ЗСУ найцінніше» (Вісті ), «Звягель об’єднав жінок культурної сфери України на форумі “Мистецтво успіху”«Домашнє насильство на Звягельщині: гірка статистика знущання з рідних та близьких» (Лесин край), «Оксана Слободян: «Хочу бути корисною для тих, хто втратив кінцівки на війні» (Прапор).

Найбільш гендерночутливим друкованим виданням другий моніторинг поспіль є пулинська газета «Вісті». З індексом гендерної чутливості 66% вона – в трійці найбільш гендерночтуливих гіперлокальних медіа України, які підлягали моніторингу. Звягельська газета «Лесин край» з індексом 60% теж потрапила в перелік лідерів серед гіперлокальних видань.

За період моніторингу у червні на місцевих сайтах була проаналізована 231 новина.

Через те, що сайти розміщують багато офіціозу без коментарів, кількісні показники експерток і героїнь значно поступаються друкованим виданням. Загальний показник експерток становив усього 29%. В новинах сайту Звягеля «04141» їх зовсім не було. Баланс експерток і експертів зафіксовано у новинах на спортивну тематику, виключно жінки давали коментарі в матеріалах, що стосувались освіти та довкілля. Експертної думки жінок не було в новинах культури та економіки.

Кількість героїнь в період червневого моніторингу в новинах сайтів теж незначна-23%. Здебільшого це новини на теми освіти та дозвілля – 62% та 78% відповідно. В таких темах, як політика і місцеве самоврядування героїнь найменше – 9%. Характерно, що лише на сайті БердичівBIZ відсоток героїнь(13%) ,як і експерток (43%) в темі політики найвищий у порівнянні з іншими сайтами. У Бердичеві місцеву РВА очолює жінка. Але ж у інших громадах є і депутатки місцевих рад, і очільниці сільських громад.

Позитивним є той факт, що в новинах сайтів стали звичними фемінітиви. Загальний показник у червневому моніторингу склав 90%. На сайті Мalyn.Media не було жодного маскулінітиву, високі показники продемонстрував і сайт Коростень.today (91%), який має найбільше наповнення з усіх інтернет-видань. Однак, поряд з фемінітивами, на жаль, ще трапляються і маскулінітиви – «віцепрезидент МАУП Катерина Швець, вчена-економіст» (Коростень.today), «водій керувала автомобілем» (Твій Романів), «жінка приступила до роботи оператором-касиром» ( 04141 – Сайт міста Звягель). Це підтверджує те, що редакції не завжди ретельно редагують написані чи запозичені новини.

Не обійшлося цього моніторингу й без стереотипів у новинах сайтів. Так сайт БердичівBIZ порадував свої читачів про народження нових бердичівлян – Серед новонароджених – 5 чарівних дівчаток та 2 богатирів-хлопчиків. Чому вже від народження дівчатка мають бути чарівними, а хлопчики неодмінно богатирями?  Те, що сайти продукують такі стереотипи в своїх «клікабельних заголовках», коли пишуть навіть про офіційні дані засвідчує хоча б новина на одному зі столичних сайтів – «Красуні на “нулі”: скільки жінок вже вступило до лав ЗСУ».

До честі іншого місцевого сайту Коростень.today, який подав цю ж новину, але під іншим заголовком- У Міноборони назвали кількість жінок, яка служить у лавах ЗСУ.

До речі. Це єдина новина на гендерну тематику серед усіх місцевих сайтів за моніторинговий період.

Індекс гендерної чутливості чотирьох з п’яти  гіперлокальних  інтернет видань Житомирської області  у період червневого моніторингу майже на одному рівні.

Згідно з результатами моніторингу Індекс гендерної чутливості гіперлокальних медіа Житомирщини у червні 2024 року склав 52%. Ознайомитися з загальними даними моніторингу видань 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу і сторінці у Facebook.

Ірина Новожилова,

експертка з моніторингу

Житомирський прес-клуб


Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа здійснюється у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки Медійної програми в Україні, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та реалізовується ГО Інтерньюз Нетворк

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *