Житомирські медіа цього разу показали “жіноче обличчя” війни

медіа моніторинг війна гендерВ січні 2025 року проводився моніторинг обласних медіа житомирської області, які за останні три роки зазнали значних трансформацій – друковані видання продовжували закриватися, натомість до вже існуючих додалися нові новинні сайти. Таким чином гендерний моніторинг охопив дві обласні газети – «Ехо» і «Субота» та вісім інтернет-видань: Житомир-Експрес, Житомир Ньюс, Житомир-Онлайн, Житомир Щодня, Житомир.info, Журнал Житомира, Перший житомирський інформаційний портал, Рупор Житомира. Всього на сайтах було оцінено 567 матеріалів, в газетах-68.

Тема війни в друкованих виданнях обласного центру займала чверть  від усього контенту. Однак, в публікаціях на теми війни зовсім не було експертної думки жінок і вкрай мало жінок-героїнь публікацій – лише 6%. На загальному фоні всього надрукованого у газеті «Ехо» побіжно згадувалися «ветеранки, які можуть з січня отримувати державну грошову допомогу для занять спортом». В публікаціях на цю тему у тижневику «Субота» – ані експерток, ані героїнь.

Щодо інших тем, то картина по гендерному балансу дещо краща. У тижневику «Ехо» спостерігався баланс експерток у темі політики і місцевої влади-50%. У газеті «Субота» – 100%. Хто ж такі ці експертки? І в газеті «Ехо» («Допомога переселенцям: субсидії на оренду замість тимчасового житла» 15.01.25,с.2), і в газеті «Субота» («Підтримка переселенців. Що буде з виплатами та субсидіями у 2025 році»15.01.25 р.с.2) це – очільниця фракції «Слуги народу» у Верховній Раді Олена Шуляк, яка розповідає про програми допомоги переселенцям.

Баланс експерток спостерігався в темі криміналу тижневика «Субота», який рясніє матеріалами на цю тему. В обох виданнях – 67% і 60% експерток у матеріалах про всяку всячину. І більше нема у жодних з тем усіх опублікованих матеріалів за період моніторингу.

Тим не менш, балансу експертної думки  досягнуто в тижневику «Ехо».

Картина і з героїнями  в обох виданнях теж приблизно однакова- загальний показник їх невисокий 21 % в «Ехо» і 29% у «Суботі». Наприклад, героїнями в матеріалах про місцеву владу та політику в тижневику «Субота» стали заступниці начальника ОДА в інформації про розмір зарплат місцевих посадовців. Таким чином загальний показник героїнь газетних публікацій у цій темі-20%. Найбільше і близько до балансу 55% -це героїні в матеріалах на інші теми, а 25% на публікації про надзвичайні події т кримінал, бо таких публікацій багато в обох виданнях.

медіа моніторинг гендер війна житомир

В обох газетах використовують фемінітиви на 88%.Кращі показники у газети «Субота»-95%, на шпальтах якої був лише один маскулінітив щодо Олени Шуляк, яку назвали народним депутатом.

Натомість в газеті «Ехо» в матеріалі (“Навіщо ти привела мене на оргію”с.10,№3) автор припускається грубої мовної помилки – «сестра-інвалід» (замість сестра з інвалідністю), таким чином утворюючи некоректний маскулінітив.

Чи «роботодавець повідомила» замість роботодавиця. Тож у «Ехо» нижчий показник -77%.

В цьому ж матеріалі газети «Ехо» містяться й стереотипні вирази –«через інвалідність вона ніколи не знайде собі половинку, зателефонував своїй половинці» (“Навіщо ти привела мене на оргію”с.10,№3)

До матеріалів на гендерну тематику можна віднести публікацію про розмову з психологинею про випадки сексуального насильства – (“Навіщо ти привела мене на оргію”с.10,№3 авт. Денис Данильченко),хоча якість його доволі низька і тема повністю не розкрита.

медіа моніторинг гендер війна житомир

Тож із двох тижневиків більш гендерночутливим є тижневик «Субота».

Тема війни в інтернет-виданнях Житомира займає також майже чверть від загального контенту – 24%. Однак в ній є голоси і образи жінок. Загалом у 48% це експертки. Переважно це матері, сестри, дружини, наречені героїв-військових, які розповідають про них. Є і посадовиці високого рангу, які коментують військову допомогу і безпекову ситуацію. Як, наприклад «заступниця Міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова, Заступниця керівника Офісу Президента Ірина Мудра»

медіа моніторинг гендер війна житомир

Героїнь менше – 8%. Вони здебільшого в зустрічаються в кримінальних повідомленнях- підозрювана у диверсії, мати фігуранта-диверсанта, посадовиця допомагала ухилянтам, організаторка «ухилянтської схеми».

Загальний відсоток експерток на сайтах майже збалансований -52%. Загальний показник балансу в експертній думці з економічних питань – 50%, наближені – 48% у правовій та кримінальній тематиці,55% – дозвілля. Значна перевага експерток у темах медицини – 100% та освіти – 92%.. Найбільше експерток у новинах Першого житомирського інформаційного порталу та Рупора Житомира – 82%. Найбільш збалансовані показники у Житомир Ньюс та Житомир.info.

Загальний показник героїнь в новинах-34%.Переважно у темі охорони здоров’я-100%.

 

Збалансовані показники героїнь в новинах Першого житомирського інформаційного порталу(48%) та Житомир Ньюс (46%). Кількісно не представлені жінки як героїні та і експертки у новинах про волонтерство.

Фемінітиви в новинах інтернет видань займають своє звичне місце і давно не рідкість.

В січневому моніторингу загальний показник сягнув 86%. Лідирують сайти Житомир. Щодня та Перший житомирський інформаційний портал з показниками 100%. Варто бути уважнішими сайтам Житомир-Онлайн (64%) та Рупор Житомира (67%).

Серед мовних погрішностей – маскулінітиви щодо жінок: начальник, заступник, ювенальний інспектор, вчитель, вихователь, фахівець, які вживались у новинах сайтів.  «Була не лише викладачем, а й натхненником», «працювала слідчим слідчого відділення, далі старшим інспектором, оперуповноваженим карного розшуку» (Житомир.онлайн),

Щодо фемінітивів, які зустрічалися найчастіше на сайтах у період моніторингу, то це -«посадовиця і екс-посадовиця», який був вжитий у новинах усіх восьми сайтів 23 рази, а також «завідуюча і завідувачка» 14 разів. Це говорить і про те, що однакові новини кочують з сайту на сайт, а разом з ними й фемінітиви. На жаль, таке трапляється і з маскулінітивами. Як от, «заступник Міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова» зустрічаємо і на сайті Житомир.info і на сайті Журнал Житомира. Як і «ювенальний інспектор Житомирського райуправління Дарія Омецинська» на Житомир Ньюс та Рупор Житомира.

Сексистських висловів та ілюстрацій на сайтах в період моніторингу не виявлено. Стереотипний вислів «Їй подобалась чоловіча робота, де ризик та відповідальність» в матеріалі про військову Тетяну Хуторну, яку публікує з посиланням на сайт газети Факти Житомир-Онлайн.

Показово, що сім з восьми новинних сайтів розмістили 10 матеріалів. які торкаються гендерних проблем. Зокрема, про жінок на війні Родина житомирянки Тетяни Хуторної, яка втратила на війні чотирьох рідних, просить державу нагородити захисницю(Житомир.онлайн), Військова медикиня з позивним «Пупсик»: історія про страх, мужність і порятунок побратимів (Журнал Житомира). Інші матеріали стосуються тем домашнього насильства та жінок з нетиповими для них професіями.

медіа моніторинг гендер війна житомир

Найбільш гендерночутливими інтернет виданнями Житомира у січні  є сайти Житомир Ньюс (63%)та Журнал Житомира (60%).

Моніторинг газет та сайтів Житомира засвідчив позитивні зрушення щодо вживання фемінітивів у текстах публікацій та новин, які переважають кількісно маскулінітиви. Однак, несвідоме копіювання останніх ще присутнє в новинах окремих сайтів. Як кількісно, такі якісно бракує гендернозбалансованого контенту, як у  газетних публікаціях так і на сайтах. Позитивними є і приклади матеріалів на гендерну тематику на інтернет сайтах. Зокрема про жінок на війні, чого не вистачає друкованим виданням.

 

Ірина Новожилова, 

експертка з моніторингу

Житомирський прес-клуб

 


Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа здійснює Волинський прес-клуб у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *