В Представництві Світового Банку у Києві 10 листопада відбувся семінар-брифінг- «Як зупинити корупціонера? Е-декларування і контроль з боку суспільства», який зібрав регіональних журналістів з центральних областей України.
Експерти Світового банку, представник НАЗК (Національного агентства з питань запобігання корупції), громадські діячі разом з журналістами підбивали підсумки безпрецедентної і шокуючої для українського суспільства події, якою стало публічне відкриття статків можновладців з «вищого ешелону» вітчизняного політикуму.
Представники Світового банку позитивно оцінили процес самого е-декларування, не дивлячись на те, що він був мало не зірваний на самому старті. Директор Світового банку в справах України, Білорусі та Молдови Сату Кахконен назвала це «першим кроком у напрямку подолання корупції», проте попередила, що процес не буде надто швидким, і ЗМІ повинні чесно попередити про це суспільство. «Наступний крок – широкий розголос і громадський осуд, можливо, завдяки цьому службовці й політики побояться наступного разу декларувати брехню, – переконана пані Кахконен. – Якщо ж процес перевірки електронних декларацій буде занадто довгим, знову ж таки саме медіа доведеться «ворушити» спільноту та «бити у дзвони», щоб домогтися результатів». Вона закликала журналістів активніше проводити журналістські розслідування , використовуючи дані декларацій.
Консультант Світового банку Дмитро Котляр відмітив, що із запровадженням е-декларування стало набагато більше прозорості й публічності. З’явилися категорії «Готівка» та «Цінне рухоме майно»: ювелірні вироби, тварини, антикваріат, твори мистецтва, одяг, дороге вино, раритетні речі (поріг вартості – від 121 800 грн. (сто мінімальних заробітних плат) і вище. А ще вперше з’явилася вимога назвати юридичні особи, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) якої є декларант чи член його родини. Хоч не вся інформація в електронних деклараціях доступна громадськості – наприклад, паспортні дані, адреси проживання, дата народження декларанта не оприлюднюються, але вказується назва населеного пункту, де посадовець має нерухомість. За словами експерта, коло декларантів не змінилося порівняного із Законом 2011 року. Окрім високопосадовців, голів ОДА та мерів, до нього входять усі депутати місцевих рад, посадові особи місцевого самоврядування, керівники і адміністрація державних і комунальних підприємств. Всі вони мали подати декларації за 2015 рік до 30 жовтня включно (близько 50 тисяч осіб). А з 1січня 2017-го декларуватимуть свої статки директори шкіл, головні лікарі лікарень, ректори ВНЗ, а також члени їхніх родин. «Це коло дуже широке, загалом електронні декларації мають подати близько одного мільйона осіб», – повідомив експерт.
Однак, журналістів, втім, як і всіх українських громадян цікавило, що буде далі після оприлюднення «неадекватних» статків у е-деклараціях держслужбовців? Проте, заступник Голови Національного агентства з питань запобігання корупції Руслан Радецький зупинився на тлумаченнях функцій НАЗК, якими є розробка антикорупційної стратегії, протидія корупції, антикорупційні дослідження, ведення реєстру декларацій та реєстру осіб, що вчинили корупційні дії, перевірка наданої інформації, запобігання конфлікту інтересів, контроль за звітністю політичних партій. Посадовець також повідомив, що НАЗК буде реагування на «сигнали», що надходять від журналістів-розслідувачів і ,так званих, викривачів – осіб, які обгрунтовано і не анонімно повідомлятимуть про підозри щодо незаконних статків та способу життя посадовців. Він підкреслив, що НАЗК починає перевірку електронних декларацій ,а у разі порушень, передаватиме матеріали правоохоронним органам. Оскільки зараз для здійснення перевірки на 1 працівника НАЗК припадає 3,3 тис. декларацій, планується запустити автоматичну перевірку декларацій, яка буде самостійно звіряти відомості з реєстрами і паперовими деклараціями. Поки що перевіряють в «ручному режимі».
– Готівку звичайно ми рахувати не будемо. Ми не будемо просити її принести до нас щоб ми її побачили. Але ви повинні зрозуміти, що суб’єкт декларування буде подавати декларацію в наступному році за 2016 рік. Саме тоді буде здійснюватися арифметично-логічний контроль. Ми звірятимемо інформацію, і визначимо чи він правду написав чи ні. Тоді посадовець змушений буде пояснити, -пояснив Руслан Радецький.
Від оприлюднення е-декларацій законодавці звільнили працівників СБУ але роблять спробу ввести е-декларування для представників громадських організацій. В середовищі громадських активістів не підтримують такі ініціативи ,але чиновник з НАЗК Руслан Радецький говорить що підтримує цей крок і він є правильним. Як відомо, депутати в Раді зареєстрували законопроект №5318, яким пропонується, щоб е-декларації оприлюднювали члени громадських організацій.
Голова «Центру протидії корупції» Віталій Шабунін зазначає, що зареєстрований законопроект навряд чи буде підтриманий Радою. «Цей законопроект – це «мєлкая мєсть». Відверто. Цей законопроект ніхто не пропустить. Якщо раптом він пройде у парламенті, це одразу опускає Україну в усіх можливих світових рейтингах. Тому що є велика різниця між державним службовцем і недержавним службовцем. Одна з цих рис полягає у тому, що людина йдучи на державну службу свідомо обмежує право на приватність, бо його право на приватність менше, ніж суспільний інтерес. Моя декларація з серпня оприлюднена, перша серед усіх держслужбовців. Але це концептуально неправильно. Цей законопроект був не по декларуванню. Цей законопроект був прописаний таким чином, щоб заблокувати роботу громадських антикорупційних організацій і ключових розслідувальних редакцій журналістів, які також є «ГО-шниками де-юре», – прокоментував Віталій Шабунін. На його думку саме журналісти й громадські активісти повинні надалі контролювати процес з перевіркою декларацій державних чиновників, а також вважає роботу НАЗК не достатньо ефективною. Натомість порадив журналістам про свої розслідування повідомляти Центру протидії корупції та НАБУ. І порадив корисні ресурси, які допоможуть журналістам вивести «на чисту воду» не чистих на руку чиновників:
- http://declarations.com.ua/ – старі декларації чиновників
- https://usr.minjust.gov.ua/ ЄДР – за прізвищами декларанта та членів родин, бенефіціарних власників компаній, директорів, засновників
- http://corrupt.informjust.ua/ – реєстр корупціонерів
- http://lku.org.ua/registry/dashboard -громадський реєстр осіб, що підлягають люстрації
- http://lustration.minjust.gov.ua/register – державний реєстр осіб, що підлягають люстрації
- https://igov.org.ua/service/1397/general – реєстр рухомого майна
- https://kap.minjust.gov.ua/services/registry – реєстр нерухомого майна
- http://www.reyestr.court.gov.ua/ – реєстр судових рішень