Не війною єдиною… Про що писали ЗМІ Житомирщини в червні

У медіа Житомирщини спостерігається тенденція до зниження кількості матеріалів, які стосуються безпосередньо воєнних дій у порівнянні з лютневим моніторингом, а також збільшення числа новин на кримінальну тематику з посиланням на прес-служби правоохоронних органів. Також у червні в житомирських медіа стало менше контенту власного виробництва на користь запозиченого з відповідним посиланням на джерела. Іноді ці джерела, на жаль, є сумнівними. Можливо в деяких виданнях  це пов’язано із скороченням кількості штатних працівників, в одних  через брак коштів, в інших-через евакуацію. Однак, одним  з маркерів повернення до звичного життя, є поява «джинси», хоч і у значно меншій кількості, ніж у мирний час.

Результати моніторингу у червні показали відповідальне ставлення місцевих медіа до інформування громадян про хід подій на місцях, пов’язаних з військовою агресією росіян та її наслідків. Матеріалів з ознаками маніпуляцій та фейкових новин експерти не виявили, однак деякі газети розміщують неідентифікований контент та зловживають оціночними судженнями. Навіть через незначну кількість реклами, друковані та інтернет видання «забувають» її маркувати.

Діяльність житомирських медіа, яка з початком війни зазнала змін – деякі друковані видання наприкінці лютого  перейшли в онлайн, інформаційні сайти скоротили обсяги інформації, поступово повертається у звичне русло. У червні житомирська група досліджувала контент чотирьох обласних газет – тижневиків «Житомирщина», «Ехо», «Субота» та «20 хвилин». У них досліджено 238 матеріалів та новинних інтернет-видань – Житомир.інфо , Ріо БердичівЧас ПоліссяНовоград.city. Проаналізовано 251 новину.

 

📰 ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ


ДОТРИМАННЯ СТАНДАРТІВ

Загальний показник дотримання стандартів у обласних газетах початку  червня 2022 року  становив 9,58 балів з можливих 12. Як завжди більшості матеріалів не вистачає збалансованості в подачі думок та заміну їх оціночними судженнями. Здебільшого це стосується тижневиків «Субота» (0,69 балів) та «Ехо»(1,19 балів),  тяжіють до розміщення матеріалів «від однієї особи», що не має відповідних компетенцій у заявленій проблемі.

Субота, №19 с.4

Субота, №20 с.2

Навіть, якщо видання публікує подібні матеріали, як листи певних читачів, то інші читачі не отримують жодної конструктивної інформації з цих повідомлень у вигляді «крику душі» без фактів та коментарів компетентних осіб. Хіба що відчуття посиденьок на лавочці біля під’їзду з балакучими бабусями.

Саме за рахунок таких матеріалів, а їх у народному тижневику «Субота» чимало, загальний бал по збалансованості та неупередженості в друкованих виданнях -1,16 при можливих 2,0.

Проблемою в окремих виданнях є й стандарт відокремлення фактів від думок. Так, у газеті «Ехо» зазвичай розміщують багато розширених кореспонденцій та статей на соціально-економічну тематику, автори піднімають важливі теми. Але часто власні думки автора превалюють над фактами і перетворюються на роздуми журналіста. Наприклад, у статті «Попереду війна з бідністю» («Ехо»№22,с2,11), авторка посилаючись тільки на одну цифру падіння ВВП вітчизняної економіки нібито від Нацбанку, розвиває власну теорію розвитку подій у різних сферах економіки і бізнесу. Цей стандарт у видання отримав 1,38 балів, а загальний показник по друкованих виданнях 1,64 бали.

Загалом картина дотримання стандартів у друкованих ЗМІ виглядає так:

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.830\Стандарти друк.png

Матеріали з ознаками замовності і неналежно маркованої реклами

Якщо у лютневому моніторингу у друкованих виданням було  зовсім мало реклами і «джинси» як такої зовсім не спостерігалось, то у  червні ситуація дещо змінилася, По-перше, реклама, хоча  і у  незначній кількості з’явилася. І це добре, бо газетам треба заробляти кошти. А от, що її треба маркувати чомусь забули. На загал у обласних виданнях експерти виявили 3,8% не належно маркованої реклами. Найбільше 10,3% у   газетах «Житомирщина» та «Ехо» -9,8%. Якщо у тижневику «Ехо» раніше реклама друкувалась на окремих визначених для цього сторінках, то тепер рекламні блоки розміщені на різних шпальтах.

Загальний відсоток матеріалів із ознаками замовності у друкованих виданнях в червні становив 1,8%. Всі матеріали можна віднести до комерційної реклами. Більшість таких розмістив тижневик «Ехо»-4,9%. Матеріал з явними ознаками PR «Впровадження європейських стандартів та вихід на міжнародні ринки дозволяє модернізувати газову інфраструктуру навіть під час війни» («Ехо»№ 22,с.2) від місцевого керівника «Житомиргазу».Подібну статтю  «Вектор європейського розвитку «Житомиргазу» доводить свою ефективність» знаходимо і на сайті газети «20 хвилин» .Також  стаття-порада господарям «Бензотехніка, що економить пальне. Чи це реально?» від бренду Дніпро-М («Ехо» №21, с.11) не маркована як рекламна.

Газети почали розміщувати звичний офіціоз, у червневому моніторингу в друкованих медіа офіційних повідомлень різних служб та установ  – 2, 9%. Найбільше у «20 хвилин» -5%.

Матеріалів із ознаками пропаганди та маніпуляцій у друкованих виданнях експертами не виявлено.

Теми

Хоча тема війни в червневому моніторингу  у житомирських обласних газетах становить 17% від усього контенту, дотичними з нею залишились теми життя місцевої громади і місцевої інфраструктури – 8% та навіть тема криміналу – 23%. Остання часто пов’язана із повідомленнями про виявлення та затримання диверсантів, зрадників та колаборантів. Іншого  забарвлення набула й теми ВПО – 2% та політики – 2%, бо вони теж є дотичними до ситуації воєнного стану у країні. Навіть тема COVID-19, яка з початком війни практично зникла зі шпальт газет, подається з нового ракурсу,  наприклад, «COVID-19 під час війни: які обмеження скасували» (Житомирщина»№24, с.6). Тема «інше» в друкованих виданнях тепер містить більше конструктивного, ніж розважального контенту  тут є поради психологів, фахівців ДСНС та статті з медіаграмотності для читачів – « Синдром “кривого зеркала”. Розумій навпаки і не помилишся» (Житомирщина»№24,с.6). Загалом цо цієї категорії тем віднесено 29% надрукованого в газетах.

Походження матеріалів

Частка власних авторських матеріалів у газетах під час червневого моніторингу становила лише 20%. Якщо обласні газети «Житомирщина» та «Ехо» переважно друкують авторські матеріали, то, наприклад, в тижневику «Субота» занадто багато передруків. Зокрема, газета практикує передрук статей про акторів та житейських історій з інших видань чи сайтів. У тому числі російських таблоїдів. Наприклад у номері за 1 червня ц.р. «Субота» розмістила статтю «Тюремный роман, История любви женщины-следователя, которая сейчас живет в Житомире и последнего преступника СССР». Джерело цієї історії російський сайт woman.ru

Також  видання «20 хвилин», яке до початку червня виходило тільки онлайн, зробило репост з сайту  Цензор.НЕТ, –На Херсонщині окупанти намагаються найнятись до місцевих на збір полуниці. В свою чергу цей сайт запозичив цю новину зі сторінки ФБ «ОК Південь». То ж чи потрібне таке повідомлення, яке отримало ще й купу  критики з боку читачів щодо «порядних руських солдат» на сторінці у ФБ- «я не розумію таких “шутошних” постів… тим більш від офіційного пабліка Оперативне командування “Південь”, розумієте, коли ви поширюєте один раз відверту брехню, ви підриваєте довіру до іншої інфи від ЗСУ в цілому, навіщо ПРАЦЮВАТИ окупанту за гроші на фермера, якщо він може забрати і ферму, і полуницю, і гроші?» – пише одна з користувачок мережі. Втім, це вже підхопили і розповсюдили різні сайти.

Загалом друковані видання розмістили 52% матеріалів з інших джерел та 29% з неідентифікованих джерел.

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.761\Походження друк.png

Жанри

У друкованих виданнях традиційно переважають інформаційні жанри  короткі новини та репортажі – 58% контенту. Більш розширені кореспонденції – 7%. Частка  аналітичних матеріалів невелика – 2%.

 Тональність

Тональність публікацій житомирських газет у порівнянні з лютневим моніторингом стала більш нейтральною – на 92%. Негативу додають повідомлення про загибель та прощання з бійцями ЗСУ 8%.

 

💻 ОНЛАЙН МЕДІА


ДОТРИМАННЯ СТАНДАРТІВ

Онлайн видання Житомирщини у червні продемонстрували трохи вищий рівень стандартів, ніж друковані. Середній бал дотримання стандартів у червні становив 10,55%. Відсутність мови ворожнечі та доступність мають найвищі показники, як і достовірність джерел інформації .

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.344\Стандарти онлайн.png

Збалансованість новин потребує доопрацювань, оскільки в період червневого моніторингу інформаційні сайти почали розміщувати більше прес-релізів різних установ з однобічним висвітленням подій. Тому бал по цьому стандарту майже однаковий у всіх онлайн медіа. В загальному це 1,42 бали.

Матеріали з ознаками замовності і неналежно маркованої реклами

Матеріалів із ознаками замовності у онлайн видань Житомирщини в червневому моніторингу виявлено майже скільки ж, як і у газетах  загальний показник 1,6%. В основному це комерційна реклама Найбільше її на інформресурсі Ріо Бердичів – 4% завдяки так званій нативній рекламі , як от «Зробіть купання у власному басейні безпечним»  чи «Как превратить ваше фото в картину?», де просувається продаж товарів у рубриці «бізнес», хоча такі матеріали потрібно маркувати відповідно до законодавства.

На жаль, не обійшлося і без політичної реклами. Популярний інформаційний сайт Житомир.інфо розмістив реліз прес-служби місцевого депутата «Депутат Житомирської райради вимагає ліквідувати аварійні ями на дорогах Житомира» в розділі «Політика». В повідомленні транслюється одна точка зору на проблему та її вирішення. Це могла б бути не належно маркована реклама. Однак, інформаційний сайт визначив для себе позначати її так- Матеріали, позначені значками: “Р”, “Позиція”, “Бізнес”, “ПР”, “PR”   розміщують на правах реклами або партнерства». Тому експерти віднесли цю новину до замовних матеріалів, що дало показник. 2% .

На сайтах експерти виявили 4% офіціозу, збільшилась кількість прес-релізів установ, статистичних даних без коментарів, тощо. Найбільше таких на сайті «Житомир.інфо» – 7%, оскільки інформаційний відділ цього онлайн видання нині кількісно зменшився з об’єктивних причин.

Неналежно маркованої реклами в період моніторингу на інформаційних сайтах не виявлено. Так як і повідомлень з ознаками пропаганди та прихованих проросійських меседжів.

Теми

У порівнянні з лютневим моніторингом вдвічі скоротилася тема військових дій у новинних стрічках сайтів з 36% до 18%. Можливо, це пояснюється зниженням активності військових дій в регіоні і переміщенням їх на схід країни. Однак, інші теми є дотичними до військової тематики. Наприклад, кримінальні новини, частка яких зросла із 7% до 24%. Тут спостерігається та сама тенденція, що і у друкованих медіа. Тема життя місцевих громад, яка становить 21% контенту теж пов’язана з новинами про руйнування та відбудову інфраструктурних об’єктів та житла постраждалих сіл та міст під час ракетних обстрілів. Трохи більше інтернет новин присвячено переселенцям, їх проблемам та допомозі їм в місцевих громадах – 3% новин.

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.595\Теми онлайн.png

Походження матеріалів

Скорочення власних матеріалів до 20% і збільшення кількості запозичених з інших джерел до 76% на сайтах є майже ідентичним ситуації у друкованих ЗМІ. Неідентифікованого контенту на новинних сайтах менше, ніж у газетах  4%.

C:\Users\Admin\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.383\Походження онлайн.png

Тональність

Тональність новин на житомирських сайтах основному нейтральне – 91%. Втім, 9% негативно забарвлених повідомлень на сайтах становлять новини про втрати наших захисників на полях боїв та прощання з ними в місцевих громадах.

 

📌 Висновок


Результати моніторингу у червні показали відповідальне ставлення місцевих медіа до інформування громадян про хід подій на місцях, пов’язаних з військовою агресією росіян та її наслідків. Матеріалів з ознаками маніпуляцій та фейкових новин експерти не виявили, однак деякі газети розміщують неідентифікований контент та зловживають оціночними судженнями. Навіть через незначну кількість реклами, друковані та інтернет видання «забувають» її маркувати.

Ірина Новожилова
координаторка експертної групи,
голова Житомирського прес-клубу,
президентка  Асоціації професійних журналістів та рекламістів Житомирщини

Андрій Сочинський,
експерт,
директор, ГО “Інститут Креативних Інновацій”
засновник онлайн-платформи Громадський Ресурс Полісся

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *