Гендерний баланс в журналістських матеріалах – міф чи реальність?

Гендерний баланс в журналістських матеріалах – міф чи реальність?

 Моніторинг суспільно-політичних друкованих та інтернет-видань Житомирщини, який проводився на початку квітня 2019 року засвідчив відсутність позитивних змін у гендерній чутливості місцевих ЗМІ та гендерному балансі публікацій.

 Як і у лютому поточного року   аналізу підлягали: обласна газета “Житомирщина”(№29,№30), обласний тижневик “Эхо”(№16); обласний тижневик”20 хвилин” (№14), районна газета «Приміське життя» (№14 ); народний тижневик “Субота”(№ 16). Загалом було опрацьовано 234 публікації.На сайтах  Житомир.info, Житомир.today, Вголос.zt, Журнал Житомира, 1 zt.ua було  проаналізовано 679 новин.

 Гендерний моніторинг проводився з метою виявлення та аналізу дотримання гендерного балансу в журналістських матеріалах газет та в новинах онлайн ЗМІ, наявності стереотипних образів жінок і чоловіків, а також використання фемінітивів та маскулінітивів на позначення посади / виду діяльності жінок.

  Експертне поле жінок -культура і розваги

 Аналіз гендерного балансу в друкованих ЗМІ Житомирщини показав, що кількість жінок як експерток у журналістських матеріалах становить  40%, героїнь – 28% (у лютневому моніторингу :23% і 36%) У  порівнянні з моніторингом у лютому зріс показник експерток з політичних тем у газетних публікаціях з 4% до 30%. Також з питань культури з 33% до 56%.

 Найбільший гендерний розрив засвідчив моніторинг у представленні експертної думки в темі економіки й бізнесу -20% експерток.

 У квітні жінки більше коментували політичні теми -30%, ніж були героїнями публікацій на політичну тематику. Усього 12% героїнь у цій категорії. Натомість героїнь у темі економіки і бізнесу 43%.

 Гендерний паритет зберігся у темі волонтерства (куди ввійшла і діяльність ГО) та розваг. Відповідно 50% і 47%.

 Найбільший гендерний розрив у категорії героїні/герої спостерігався в темах війни (0% до 100%, спорту (5% до 95%) й медицини (8% до 92%).

 Гендерний дисбаланс у газетах:

  • в газеті «Приміське життя» експерток-43%,експертів-57%, героїнь -20%,героїв-80%
  • в газеті «Житомирщина» експерток-38% ,експертів -62%, героїнь -28%, героїв -72%
  • в газеті «20 хвилин» експерток-38%, експертів-62%, героїнь-38%, героїв -62%
  • в тижневику «Ехо» експерток-37%, експертів -63%, героїнь -25% ,героїв -75%
  • в тижневику «Субота» експерток-37%, експертів -63%, героїнь -29%, героїв -71%

 Інтернет-видання

У квітні житомирські новинні сайти продемонстрували незначну присутність експерток  і героїнь у стрічках новин – 28 і 29% відповідно.

 Відносний партитет спостерігався у новинах на теми культури і мистецтва – 55%. Збільшення кількості експерток у темі політика в порівнянні з лютневим моніторингом- 31% (17% у лютому) і героїнь 25% (15% у лютому) можна пояснити більшою кількістю новин про вибори Президента.

 Переважають експертки у категорії «розваги», а героїні – у новинах про волонтерство (67%) і на медичну тематику (100%) (тут, навпаки, бракує чоловіків).

 Гендерний дисбаланс на новинних сайтах:

  • Житомир.інфо – експерток-39%, експертів-61%, героїнь -30%, героїв 70%
  • Житомир.today – експерток -18%, експертів -82%, героїнь -27%, героїв -73%
  • Вголос – експерток -8%, експертів-92%, героїнь -47%, героїв –63%
  • Журнал Житомира – експерток -22%, експертів -78%, героїнь -20%, героїв -80%
  • 1zt.ua- експерток -56%, експертів -44%, героїнь -29%, героїв -71%

Начальник… хоч і жінка.

 Порівняно з лютневим моніторингом, у квітні в газетних публікаціях житомирських видань почастішало вживання маскулінітивів (слів у чоловічому роді на позначення посад, професій жінок). Якщо лютневий моніторинг показав загальний кількісний показник вживання фемінітивів у газетах 41%, то квітневий – 27%.

Характерним є вживання маскулінітивів на означення посад жінок у державній службі.

 Так, у газеті «Ехо» в поздоровленні відомої в області посадовиці з ювілеєм читаємо – «обиралася заступником голови райдержадміністрації», «була єдиним представником європейської спільноти», «була наймолодшим керівником територіальних громад України». Хоча мова йде про жінку.

 Не вживають у жіночому роді слова «начальник» і «директор» усі житомирські газети :

 «начальник управління культури та туризму ЖОДА Тетяна Парфентієва», «керівник управління Тетяна Парфентієва» (20 хвилин), «директор Романівського ДНЗ “Сонечко” повідомила» (Субота), «розповіла директор музичної школи Людмила Кочевенко» (Житомирщина).

 Часто в друкованих ЗМІ спостерігається недбале ставлення до вживання фемінітивів, в одній публікації зустрічаються, як фемінітиви, так і маскулінітиви: «Анжеліка Лабунська, депутат облради», «депутатка Житомирської облради, голова обласної організації партії «Батьківщина» – Анжеліка Лабунська» (Житомирщина); «нашого лідера – Юлію Тимошенко», «Лідерка партії «Батьківщина» Юлія Тимошенко» (20 хвилин»).

 Іноді вживання маскулінітивів настільки недоречне, що виглядає навіть безграмотно. В замітці «МАЙСТЕР НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ НАТАЛІЯ САВЧЕНКО ВЧИЛА ДІТЕЙ ПЕТРИКІВСЬКОМУ РОЗПИСУ» (газета«Приміське життя») читаємо:  «до Високопічської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 завітав майстер народної творчості з декоративного розпису Наталія Савченко». Чи в газеті «Ехо» у статті «Якою буде Україна залежить від майбутнього прем’єр-міністра» про Юлію Тимошенко  «була найкращим головою Кабінету Міністрів». У газеті «Житомирщина»: «Ірина РОМАНЧУК, вчитель загальноосвітньої школи в Житомирі» («Україна – це не просто місце на карті»).

 Загалом у всіх газетах переважають маскулінітиви. Найбільше їх у тижневику «Ехо». На увесь газетний контент (52 публікації) – лише один фемінітив.

  Загальний кількісний показник вживання фемінітивів у новинних інтернет-сайтах – 29%

 Найбільше фемінітивів в новинах Житомир.інфо– 43%зовсім відсутні фемінітиви на сайті 1zt.ua.

 Тенденції до вживання маскулінітивів такі ж, як і у друкованих ЗМІ. Всі вони використовуються на означення керівних посад: «Начальник управління охорони здоров’я Житомирської міськради МаріяМісюрова» (Житомир.інфо), «начальник управління екології та природних ресурсів ОДА ОксанаРевенко» (Житомир.today), «заместитель директора департамента труда, социальной и семейной политики ОГА Светлана Бойм» (Журнал Житомира).

Без стереотипів – нікуди, а  без сексизму – ніяк…

Хоча стереотипних та сексистських висловлювань у газетних публікаціях за період моніторингу не виявлено, вже традиційно газета «Ехо» публікує на 1 шпальті в колонтитулі фотопортрети напівоголених жінок у супроводі уривків з ліричних віршів.

 А в газеті «20 хвилин» з такою ж постійністю розміщуються ілюстровані оголошення про вакансії із зображеннями жінок,  хоча в назві професій використані маскулінітиви.

За період моніторингу виявлена одна публікація зі стереотипними висловлюваннями на новинному сайті «Житомир.інфо» («Какие женские манеры: что мужчины любят больше всего») та сексистська фотоілюстрація до новини на сайті Вголос.zt. – «Житомирянин збирає підписи, щоб мерія облаштувала пляж для нудистів»

 Публікації на гендерну тематику все ще рідкість.

 

 За період моніторингу вийшла публікація у районній газеті «Приміське життя»-«ІРИНА ЯРМОЛЕНКО ТА IHUB ОПУБЛІКУВАЛИ ПЛАН ЗАХОДІВ GENDER MONTH» (11.04.19)

 До матеріалів на гендерну тематику можна віднести сюжет на сайті «Житомир.інфо» – «Членкиня виконавчого комітету Житомирської міської ради Марія Бовсуновська у програмі «Політична кухня»

 Загальний Індекс гендерної чутливості житомирських медіа у квітні 2019 року складає 30%. Це – середній показник по Україні. Ознайомитися з даними моніторингу регіональних медіа 24 областей можна на сайті Волинського прес-клубу.

___________________

 Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

Ірина Новожилова,

експертка з моніторингу

Житомирський прес-клуб

Напишіть відгук