НЕ Жіноче обличчя Житомирських медіа: результати моніторингу в квітні

У квітні відбувся другий етап гендерного моніторингу обласних ЗМІ Житомирської області. Нагадаємо, перший етап проходив у лютому. Досліджувалися найбільш популярні друковані та інтернет медіа («Житомирщина», «Сільське життя», «Субота», «Эхо», «20 хвилин», де опрацьовано 166 публікацій) та онлайн-видання (Житомир.info – https://www.zhitomir.info/, Житомир.news – https://www.zhitomirnews.com, Житомирські новини – http://www.novini-zt.info, Перший житомирський інформаційний портал – https://www.1.zt.ua, Рупор Житомира –  http://ruporzt.com.ua; тут проаналізовано 502 новини).

Експертки з моніторингу з’ясовували, як обласні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах, як часто використовують фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, чи присутні в публікаціях місцевих ЗМІ гендерні стереотипи щодо жінок і чоловіків та сексистський контент.

Отже, які показники гендерної чутливості продемонстрували провідні друковані медіа Житомирщини у квітні? В попередньому лютневому моніторингу був зафіксований значний гендерний дисбаланс у представлення експертної думки у газетних публікаціях. Якщо в попередньому моніторингу показник експертної думки жінок коливався від 35 до 57%, то у квітні цей показник знизився – від 21 до 49%. Майже досягли балансу в публікаціях тижневика  «20 хвилин» -49% і критично низькі показники у газети «Сільське життя»-19%.

Найчастіше до експертної думки жінок зверталися в публікаціях на теми соцзахисту-загальний показник по друкованих ЗМІ-67%, освіти-55% та медицини-53%.А загальний показник експерток в друкованих ЗМІ у квітні становить 39%. Це нижче на 12%, ніж за період лютневого моніторингу.

Героями публікацій житомирських газет є переважно чоловіки. Як і у лютневому моніторингу кількісні показники героїні/герої не досягли балансу –найвищий показник у тижневика «Эхо» – 36%, найнижчий  – 3% у «Сільського життя». Загалом героїні з’являлись лише у 18% випадків, у лютому – 32%. Найбільше героїнь було в публікаціях на теми розваг і дозвілля – 31%.

Краща ситуація з вживанням фемінітивів. Можна констатувати, що у публікаціях  житомирських газет фемінітиви вживають все частіше і деякі роблять це більш свідомо, ніж ситуативно. Так, наприклад відповідально ставляться до цього журналісти тижневика «20 хвилин» – 89%. Тут знаходимо фемінітиви на позначення посад жінок – «головна архітекторка, терапевтка,шкільна психологиня та соціальна педагогиня», що для інших ЗМІ ще не характерно. Наприклад, одна з найстаріших газет – обласна «Житомирщина» рясніє маскулінітивами – «інженер лісовідновлення Євгенія, еколог КП «Зеленбуд» Олена, заступник голови облдержадміністрації Наталія..». Відповідно тут і найнижчий показник по фемінітивах – 36%, хоч у лютневому моніторингу по вживанню фемінітивів газета мала найкращий показник – 86%. Натомість у тижневику  «Субота» квітневий показник -100%, а у лютому – жодного фемінітива. Це свідчить про те, що у цих редакціях ще не надають цьому належної уваги. Втім, загальний показник вживання фемінітивів у газетах в період обох моніторингів практично не змінився – 70% у квітні  (69% у лютому).

Показники гендерної чутливості житомирських газет у квітні

Стереотипні та сексистські висловлювання у публікаціях житомирських газет, на щастя, зустрічаються рідко. Однак, іноді журналісти у власних коментарях у  публікаціях вдаються до фамільярного тону чи невдалих жартів, і у результаті отримуємо таке -“хотя женщины хрупкие, любого мужика могут довести” («Колегу убил-12 лет получил” с.3,газета «Ехо» №15-15.04.21). Таким чином автор «творчо» опрацював зведення кримінальної хроніки і доклав рук до поширення гендерних стереотипів.

У матеріалі «Кардиолог Мария Брокарева: Если хотите прожить долгую, здоровую  и счастливую жизнь, прекратите уничтожать себя», надрукованому у тижневику «Субота» (с.9,№15,14.04.21) читаємо :”разговор с житомирским кардиологом и диагностом начался с комплиментов: пани Мария – стройная красивая женщина”. А тепер уявімо, що автор таким чином написав би про чоловіка, з котрим проводив інтерв’ю?

Жодної  публікації на гендерну тематику на шпальтах житомирських газет у квітні не виявлено.

Згідно кількісних показників (представленості жінок і чоловіків у матеріалах видання та кількості фемінітивів) найвищий Індекс гендерної чутливості серед житомирських друкованих ЗМІ у квітні – у видань «Субота» і «20 хвилин» (по 52%). На другій позиції –газета «Эхо» (46%).

Індекс гендерної чутливості житомирських газет у квітні

Інтернет-медіа, які підлягали моніторингу, зберегли тенденцію гендерного дисбалансу і у квітневий період моніторингу. Загальний показник по експертках становив лише 22% (у лютому – 28%). Героїнь у новинах ледь більше третини – 33% (у лютому – 25%). Експертна думка жінок переважала у новинах на теми культури – 100%, соцполітики – 83%, кримінальних новинах – 65%. В жодному з сайтів за період моніторингу відсоток експерток і героїнь не досяг навіть відносного балансу. Так, найвищий показник по експертках – 38% за увесь період показав новинний ресурс Житомир.news. Всі інші інтернет-видання – від 25% до 30%.

Найбільш наближений до балансу показник присутності героїнь – у новинах Житомир.news (44%), найменший – на сайті Житомирські новини (21%). Найвищий загальний кількісний показник героїнь – у матеріалах на медичну тематику (59%) (завдяки публікації статистичних даних по стану захворюваності на корона вірусну інфекцію. Присутність героїнь в новинах на різні теми коливається у проміжку 24%-38%.

Як і в друкованих медіа, так і на сайтах Житомира фемінітиви почали використовувати частіше. Однак, у порівнянні з лютневим моніторингом, де загальний показник сягнув 75%, у квітні він знизився до 51%. Квітневим лідером у цій категорії є Перший житомирський інформаційний портал – 71% фемінітивів. Сайт Житомирnews знизив позиції з 90% у лютому до 67% у квітні. У стрічках новин одночасно з фемінітивами спостерігалося і багато маскулінітивів. Як от на новиному порталі Житомир.info по кілька разів повторюється-нардеп-мажоритарник від Житомирської області – Тетяна Грищенко, пресофіцер патрульної поліції Тетяна. Новинний портал, який вважається найбільш популярним в області, два рази поспіль під час гендерного моніторингу демонструє низькі показники вживання фемінітивів (47% у квітні, 59% у лютому). Однак, найнижчий показник квітня по фемінітивах (38%) на сайті РупорЖитомира. А на сайті Житомирські новини, який був кращим у цій категорії в попередньому моніторингу (91%) , за період квітневого моніторингу не виявлено жодного фемінітиву.

Показники гендерної чутливості інтернет-медіа у квітні

За період квітневого моніторингу сексистського контенту та стереотипних виразів у матеріалах інтернет-видань не виявлено.

Як не було і матеріалів на гендерну тематику. Потрібно зазначити, що такі матеріали з’являються в місцевих медіа переважно завдяки висвітленню діяльності громадських організацій чи заходів із впровадження гендерної політики органами місцевої влади. Попри те, що газети і сайти часто публікують надану правоохоронними органами оперативну інформацію щодо вчинення злочинів, у тому числі й гендернозумовленого насильства, журналісти не використовують ці факти як основу  для аналітичних матеріалів.

Найвищий Індекс гендерної чутливості серед інтернет-видань у квітні – у видання «Житомир.news» (50%). На другій позиції – «Перший житомирський інформаційний портал» (45%). Найнижчий показник (в тому числі і по Україні) – у «Житомирських новин» (15%).

Індекс гендерної чутливості інтернет-видань у квітні

Квітневий моніторинг показав, що місцеві медіа Житомирщини не надають значення дотриманню гендерного балансу у публікаціях і тому показники в одному й тому ж ЗМІ в різні періоди не є стабільними та послідовними. Втім, використання фемінітивів у журналістських матеріалах стає більш виваженим і усвідомленим.

Загальний Індекс гендерної чутливості житомирських медіа у квітні – 40%. Це – середній показник по Україні. Ознайомитися з підсумковими результатами квітневого моніторингу регіональних медіа 24 областей (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

Ірина Новожилова,

експертка з моніторингу

Житомирський прес-клуб


Довідково. Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань України відбувається у  межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *