Саме такі результати засвідчив гендерний моніторинг у червні, під час якого були проаналізовані три друковані видання «Житомирщина», «Ехо» та «Субота» і сім найбільш популярних новинних сайтів –Житомир.info, Житомир.news, Житомирські новини, Журнал Житомира, Перший житомирський інформаційний портал,20 хвилин, Рупор Житомира.
Тема війни в обох видах медіа Житомирської області лишається провідною і стосується багатьох аспектів – життя громади, волонтерства, охорони здоров’я, роботи правоохорониих органів. Якщо в інтернет-медіа загальний відсоток новин про війну лишається стабільним (22%) порівняно з квітневим моніторингом, то газетних публікацій дещо побільшало з 18% до 22%..
Кількість жінок, які коментували теми, пов’язані безпосередньо з війною, відчутно поменшало – із 54% у квітні до 15% в червні. Знаходимо їх лише у опитуванні тижневика «Ехо» щодо підриву та катастрофи на Каховській ГЕС – «Думка про підрив Каховської ГЕС»(с.9, №24). Героїнь у публікаціях на тему війни в період гендерного моніторингу виявлено не було.
Загалом у контенті житомирських друкованих виданнях 36% експерток і 28% героїнь. Жінки коментували економічні та бізнесові теми – 44%,соціальні – 100%, а також кримінал – 56%. Стабільно невисокий показник експерток в публікаціях на політичні теми та про місцеву владу – 29%. Балансу (50х50) в цій темі досягла лише газета «Житомирщина». В публікаціях тижневика «Ехо» баланс збережено в матеріалах на економічні теми – 50%. В публікаціях тижневика «Субота» ближче до збалансованого показника лише в темі криміналу(таких матеріалів тут взагалі найбільше) – 40%.
Показники вживання фемінітивів у матеріалах житомирських газет продовжують рости – 85% (у квітні – 78%). Газети «Житомирщина» та «Субота» у лідерах по вживанню фемінітивів – 89% і 92%. Краєзнавиця, поетеса, директорка, екскурсоводка, керівниця – стали звичними в публікаціях газет. Однак деякі газети одночасно використовують і маскулінітиви. Так у публікації газети «Житомирщина» в матеріалі «Завдяки проекту USAID«Говерла» 10 громад Житомирщини працюватимуть над розвитком економіки в умовах війни»(с.2,№24), двічі вжито фемінітив експертка – «Олеся Голинська, експертка з місцевого економічного розвитку Проекту USAID «ГОВЕРЛА». А у статті «А ні кавунів, а ні помідорів» (с.3) читаємо – «Експерт Світового Банку Оксана Руженкова нагадала про те, що Україна має великі проблеми з експортом зернових «зерновим коридором» та «шляхами солідарності». Не зрозуміло, чим відрізняються ці посади, крім того, що перша публікація – від прес-служби місцевої громадської організації, а друга є передруком з інтернет-видання KP.ua. З чого можна зробити висновок, що журналісти не завжди опрацьовують запозичені з інших джерел матеріали.
Стереотипних висловів та сексизму в червневих публікаціях житомирських газет не виявлено. Публікації на гендерну тематику теж, на жаль, відсутні.
Найвищий Індекс гендерної чутливості утримує тижневик «Субота» впродовж двох моніторингів поспіль 62% (61% у квітні). Видання – одне із найбільш гендерночутливих в Україні серед інших друкованих та онлайн-видань, які підлягали моніторингу.
У онлайн-виданнях присутність жінок як експерток і героїнь публікацій про війну склала 22% й 11% відповідно. Чоловіки коментували безпосередньо військові дії, військові навчання, лікування поранених, а жінки здебільшого – волонтерську допомогу армії, евакуацію з місць активних воєнних дій, операції з порятунку із зони затоплення після підриву Каховської ГЕС. Наприклад, житомирські волонтерки, які служать у ТРО, вирішили їхати на Херсонщину рятувати людей і тварин, діляться своїми враженнями від побаченого Житомирські волонтерки про поїздку на Херсонщину та Миколаївщину: затоплені будинки, обстріли і врятовані життя :«Ми заїжджаємо до місцевої влади, розпитуємо де кому яка потрібна допомога. Все згрузили в нього (сільського голови – ред.), як це називається, сільська рада, не сільська рада, ну там будинок, згрузили там воду, помпи і так далі. І він каже, що це буде роздавати там потім вже людям, які постраждали. Але ж нам було потрібно побачити на свої очі цих людей, подивитися, знаєте, підійти ближче», – згадує волонтерка Лєна Довбиш».(Житомир.інфо)
«Дорога була дуже важкою. Потім нас привезли до Дніпра, – згадує переселенка Наталія. – Після цього ми ще п’ять днів добиралися до Рівного. З 20 квітня до 15 червня ми жили в місті Млинів, Рівненської області. А потім ми переїхали до міста Клевань» –У садочку в громаді на Житомирщині майже рік проживає 33 переселенці (Житомир.news)
Житомиряни можуть стати родиною для врятованих від потопу херсонських котиків:«Ці котики були витягнуті з того світу, з води в Херсоні, обстрілів, багато інвалідів! Я привезу їх вам з пекла-написала місцева підприємиця та волонтерка Світлана Кушнір.»(Журнал Житомира)
Переважна кількість героїнь (як і героїв) у новинах про війну – це загиблі цивільні і військові.
Загалом із семи сайтів експертки та героїні за період моніторингу були лише у трьох.
Найбільш наближений до балансу показник експерток в темі війни (38%) – у Житомир.news.
Найвищі загальні показники балансу експертної думки під час червневого моніторингу спостерігались у темах соцзахисту/соцполітики та криміналу – по 50%. Наближені показники в спортивних новинах – 64%. Більшість експерток було в новинах про волонтерство-72%. Також лише жінки коментували питання освіти. Низький відсоток експерток – у новинах про політику та місцеве самоврядування – 13%.
Найбільш збалансовано коментували новини жінки й чоловіки на сайтах Житомир.інфо та Житомир.news – 40% та 46%. В новинах на економічні теми цих сайтів також досягнуто балансу експертної думки по 50%. Житомир.інфо досяг балансу експерної присутності жінок і чоловіків у новинах про екологію, дозвілля та криміналу.
Показники використання фемінітивів у новинах сайтів навіть вищі, ніж у публікаціях газет (90%). У новинах сайтів Житомирські новини та Перший Житомирський в поточному моніторингу взагалі не зафіксовано маскулінітивів. А в новинах Житомир.інфо знайшлося місце й маскулінітивам: перший заступник міністра соціальної політики Дарія Марчак.начальник відділу рекрутингу та взаємодії з роботодавцями Житомирської філії ЖОЦЗ Людмила Шевчук. міністр економіки України Юлія Свириденко. Маскулінітиви зазвичай присутні в пресрелізах і є ознаками офіціозу, який сайти розміщують досить багато.
Сексистських висловів чи ілюстрацій в матеріалах інтернет-видань в період моніторингу не було. А от стереотип про «другу половинку» прокочував відразу трьома медіа, оскільки сайти дублювали одну й ту ж новину – У Бердичеві знову зустрічали потяг, яким прибули переселенці з Донеччини. В інформації йдеться про те, як на місцевому вокзалі рятувальники та представники благодійних організацій зустріли переселенців та супроводили до місць розселення – «Вимушених переселенців розселили на території Житомирської області. Зокрема, шістьом надали тимчасовий прихисток в Чуднівській територіальній громаді. Один чоловік вирушив до м. Київ на самопоселення. А батько з 14-річною дочкою залишилися безпосередньо у Бердичеві, оскільки нещодавно сюди виїхав з матірʼю її хлопець, який і зустрів свою другу половинку зі сльозами на очах та теплими обіймами щастя», – розповідають рятувальники». Крім того, що такий словесний зворот не зовсім властивий рятувальникам, стереотипний вислів про другу половинку абсолютно недоречний стосовно 14-річної дівчинки. Однак, редакторів трьох сайтів – Житомир.інфо, Рупор Житомира та 20 хвилин це не здивувало. Та й загалом люди – цілісні особи, а не половинчасті.
Сайти розмістили 5 матеріалів, які стосуються гендерної тематики –Український Жіночий Батальйон» відкриває проєкт для жінок в Житомирі: про організацію та її діяльність (Журнал Житомира),У Житомирі реалізується проєкт з підтримки жінок-лідерок з інвалідністю (20 хвилин),Наслідки війни: зросли випадки домашнього насильства та ризики потрапляння у трудове рабство;Віктор Градівський взяв участь у засіданні обласної координаційної ради з питань сімейної, гендерної політики, протидії торгівлі людьми та домашньому насильству(Рупор Житомира),У Житомирі фіксують збільшення кількості випадків домашнього насильства (Житомир.інфо).
Найбільш гендерно чутливими інтернет-виданнями у червні є сайти Житомир.інфо (54%) та Житомир.news (55%).
У червні житомирські медіа продемонстрували стабільний інтерес до теми війни. Однак, і в газетних публікаціях, і в новинах сайтів на цю тему бракує гендерного балансу. Експертна думка жінок досить рідко присутня в матеріалах на політичні теми та життя місцевої громади. Натомість збалансованість експертної думки спостерігалося в публікаціях на економічні теми. І газети, й новинні сайти мають високі показники з використання фемінітивів, відсоток яких постійно збільшується.
Загальний Індекс гендерної чутливості обласних медіа Житомирщини у червні 2023 року склав 51% (на 1% більше, ніж у квітні). Це – третя позиція по Україні. Ознайомитися з результатами квітневого моніторингу локальних медіа по 24 областях (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу.
Ірина Новожилова,
експертка з моніторингу
Житомирський прес-клуб
Гендерний моніторинг контенту локальних медіа відбувається в межах проєкту “Гендерно чутливий простір сучасної журналістики”, який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волинської області та мережею прес-клубів і медійних організацій України.